Kupujemy opony. Zwykle bezproblemowo dobieramy je do zaleceń producenta, bądź po prostu sprawdzamy i kopiujemy oznaczenia wymienianych gum. Jeśli jednak przyjrzeć się dokładniej – na oponach znajdziemy długi ciąg cyfr i liczb. Co określają oznaczenia na oponach i jak je czytać?
Główny ciąg znaków na oponach zawsze wygląda podobnie. Określenie typu „195/65 R15 90H TL” to przede wszystkim rozmiar opony. Pierwsza liczba to jej szerokość wyrażona w milimetrach. Kolejna to procentowy stosunek wysokości do szerokości przekroju poprzecznego. Im niższa cyfra, tym niższa wizualnie jest opona – pamiętajmy o tej wartości gdy zbyt szybko szarżujemy krawężniki!
Wreszcie przy „R” oznaczającym standardowy radialny typ opony, znajdziemy średnicę felgi w calach. Producent każdego samochodu jasno definiuje preferowane, ale i dopuszczalne wartości poszczególnych parametrów. W pogoni za modą często wybieramy większe wartości „R” i niższy profil, co dodaje sportowego charakteru i podkreśla design alufelgi – ale nie przesadzajmy z parametrami, których nie rekomendowałby sam producent.
Kolejna liczba to tzw. indeks nośności – dopuszczalne obciążenie w przeliczeniu na koło. Przykładowo, 70 oznacza 335 kg, 80 to 450 kg, zaś 95 to 690 kg. Oczywiście wybieramy wartość przekraczającą masę naszego samochodu (z pasażerami i bagażem) podzieloną przez cztery. Kolejno, po oznaczeniu nośności mamy literowy symbol indeksu prędkości. To największa dopuszczalna prędkość samochodu po zastosowaniu tejże opony. Litery od M do Y określają prędkości od 130 do 300 km/h. Zwykle na oponach znajdujemy litery T – czyli 190 km/h i H – 210 km/h. Pojawiające się następnie oznaczenie „TL” to po prostu symbol opony bezdętkowej.
W innym miejscu opony, już nieco mniejszym drukiem znajdziemy napis „DOT” i ciąg cyfr. To z kolei data produkcji. Cztery kolejne cyfry to kolejny tydzień w ciągu roku i sam rok. Zatem „DOT 0318” oznacza trzeci tydzień – czyli styczeń – 2018 roku. Wiek opony jest ważny – właściwości mieszanki zmieniają się z wiekiem. Na niekorzyść!
I jeszcze jedno – na opakowaniach opon, bądź doklejanych do nich etykietach, znajdziemy dodatkowo dane takie jak opór toczenia opony, hamowanie na mokrej powierzchni i emitowany hałas. Dwie pierwsze wartości podawane są w skali od A do G. Niższy opór toczenia to niższe wartości spalania. Również „niższa” litera alfabetu oznacza krótszą drogę hamowania. Hałas podawany jest w decybelach oraz, dla ułatwienia, w trzystopniowej skali. Oczywiście im cichsza opona, tym większy komfort jazdy dla nas i innych uczestników ruchu.
Nie mamy czasu na porównywanie wartości oznaczeń? Zaufajmy specjalistom w serwisie. Opony o najlepszych oznaczeniach i parametrach oczywiście są najbardziej kosztowne – zwykle więc, kierując się własnym doświadczeniem, decydujemy się kompromis między jakością a ceną.