Gaźniki w zabytkowych pojazdach to urządzenia, które swą prostotą zadziwiają nawet najznakomitszych konstruktorów XXI wieku. Klasyczne gaźniki Weber sięgają swoją historią do roku 1923, kiedy to Edward Weber wraz ze wspólnikami założył pierwszą włoską fabrykę gaźników. Chcesz dowiedzieć się więcej o tej wieloletniej konstrukcji gaźnika? Zobacz poniższy artykuł i poznaj historię oraz sposoby na regulację gaźnika Weber w zabytkowym samochodzie.
Gaźnik Webera – gdzie był montowany i jaka jest historia tej konstrukcji?
Klasyczne gaźniki Webera to konstrukcje, które początkowo były naprawdę wysokiej jakości podzespołem wykorzystywanym przede wszystkim w samochodach ciężarowych. Na przestrzeni kilku lat, kiedy Edward Weber przejął wodze nad firmą, rozpoczęła się masowa produkcja i adaptacja konstrukcji gaźników do sportowych wersji samochodów osobowych.
Początkowo gaźniki Weber było montowane w pojazdach Fiata, Maserati, Alfa Romeo oraz Ferrari. Wraz z rozwojem firmy dostęp do tej technologii zasilania silników paliwem otrzymały także kultowe auta Volkswagena.
Czym wyróżnia się gaźnik Webera?
Gaźnik Webera to dość prosta konstrukcja, która wyróżniała się zastosowaniem dwóch dysz o różnych średnicach. Dzięki temu mniejsze „gardło” było wykorzystywane do utrzymania silnika na wolnych obrotach, natomiast większe odblokowywało dopływ paliwa przy większych obrotach, gdzie konieczne było uwolnienie pełnej mocy jednostki napędowej.
Klasyczny gaźnik Webera był w stanie pracować nawet bez turbosprężarki przy jednoczesnym zachowaniu komfortowej pracy silnika z niskimi prędkościami. Co ciekawe, produkcja gaźników Webera, a raczej konstrukcji tworzonych na jego podstawie, trwa do dziś.
Regulacja gaźnika typu Weber – jak zrobić to dobrze?
W zabytkowych samochodach często konieczna jest pełna regulacja gaźnika Weber. Niekiedy zdarza się też, że w wyniku wieloletniej eksploatacji podzespołu, niektóre części wymagają wymiany na nowe np. dysza biegu jałowego, którą możesz zamówić w sklepie internetowym: https://garbus.pl/pl/p/Dysza-biegu-jalowego-gaznik-Weber-progresywny-70/7933.
Regulacja gaźnika Weber ogranicza się do kilku prostych czynności. Po wyczyszczeniu i wymianie niezbędnych części należy:
- Wkręcić obie dysze przepływowe na maksimum do korpusu gaźnika.
- Odpalić silnik.
- Rozpocząć regulację gaźnika Weber przy pomocy dwóch elementów: śruby uchylającej przepustnicę oraz śruby regulacji składu mieszanki paliwo-powietrze.
Pasjonaci zabytkowej motoryzacji i mechaniki pojazdowej są w stanie wyregulować gaźnik Webera „na słuch”. Są też dokładniejsze metody, jak np. podłączenie wakuometru pod gaźnik Weber lub regulacja z uruchomionym analizatorem spalin. W ten sposób można dostosować mieszankę tak, aby silnik pracował perfekcyjnie w pełnym zakresie obrotów.
Pamiętaj! Jeśli gumeczki na dyszach lub śruby regulacyjne mają oznaki zużycia, bezzwłocznie musisz wymienić je na nowe. W przeciwnym razie dokładna regulacja gaźnika Weber nie będzie możliwa. W poszukiwaniu części zamiennych możesz udać się na stronę internetową garbus.pl.