Wbrew pozorom reflektory odgrywają dość znaczącą rolę w bezpiecznym i satysfakcjonującym użytkowaniu pojazdu. Jeśli są porysowane, a szkła matowe takie reflektory nie tylko źle wyglądają, ale również zdecydowanie gorzej świecą, co ma nie mały wpływ na bezpieczeństwo poruszania się takim pojazdem. Regeneracja lamp wcale nie jest taka trudna jakby się mogło wydawać, Naprawa ich wyglądu możliwa jest bez konieczności ich wymontowywania z auta.
Płytkie rysy – najszybsze i najprostsze do usunięcia
Matowe reflektory pojawiają się już w kilkuletnich autach, dlatego też jak najszybciej warto podjąć starania zmierzające do zmiany takiego stanu rzeczy. Reflektory matowieją ze względu na to, że są wykonane ze względów bezpieczeństwa nie ze szkła, a z tworzywa sztucznego. Typowe uszkodzenia reflektorów są bardzo płytkie, a co za tym idzie szybkie i proste do usunięcia. Na rynku istnieje również szereg produktów przeznaczonych do polerowania plastiku, co tylko jeszcze ułatwia i usprawnia wykonanie całego zadania. Zmatowienia, przebarwienia i płytkie rysy szybko można usunąć pod warunkiem, że znajdują się one tylko na zewnętrznej warstwie tworzywa, z którego samochodowa lampa została wykonana. W przypadku, gdy plastik jest matowy i przebarwiony od strony wewnętrznej może oznaczać, że w reflektorach zastosowano niemarkowe żarówki bez filtra UV lub akcesoryjne ksenony.
Jak samodzielnie odnowić samochodowe reflektory?
Przed rozpoczęciem polerowania lamp należy przygotować sobie odpowiednie do tego celu narzędzia, takie jak:
– pasta lub mleczko przeznaczone do polerowania tworzyw sztucznych,
– dobrej jakości płyn do mycia szyb,
– papierowe ręczniki,
– drobny papier ścierny,
– warto również rozważyć zakup bądź wypożyczenie elektrycznej polerki.
Zanim przystąpimy do polerowania należy koniecznie wyczyścić lampy z brudu, tłustych osadów oraz drobin piasku. W zdecydowanej większości przypadków idealnie do tego sprawdzi się zwyczajny płyn do mycia szyb oraz ręczniki papierowe. Nie ma konieczności wyciągania reflektora z auta w czasie jego polerowania, jednak warto za pomocą taśmy malarskiej zabezpieczyć otaczające reflektor elementy nadwozia, aby nie zostały uszkodzone (co szczególnie istotne jest w przypadku wykorzystania polerki elektrycznej).
W przypadku bardziej zniszczonych kloszy potrzebne będzie sięgnięcie po papier ścierny, idealnie sprawdzi się ten o gradacji od 2000 do 5000. Przy niewielkich zniszczeniach oraz braku czasu polerowanie reflektoru można wykonać przy użyciu miękkiej ściereczko oraz pasty polerskiej specjalnie przeznaczonej do plastiku. Przy znacznie poważniejszych zmatowieniach, dla uzyskania satysfakcjonującego i widocznego efektu niezbędne będzie zastosowanie polerki elektrycznej. Kupując czy wypożyczając tego rodzaju urządzenie warto wybrać takie, które ma możliwość regulacji obrotów – zbyt wysokie bowiem mogą doprowadzić do przegrzania się tworzywa, a tym samym jego zniszczenia. Warto jednak, niezależnie od wysokości obrotów, systematycznie w czasie polerownia schładzać reflektor wodą. Dla uzyskania jak najlepszego efektu należy reflektor polerować równomiernie na krzyż, żeby nie zrobiły się w nim ”góry i doliny”. Aby upewnić się, czy zamierzony efekt polerowania został już osiągnięty należy co jakiś czas usunąć pozostałości pasty z reflektora i przekonać się, czy został on odpowiednio wyczyszczony i można zakończyć pracę, czy też konieczne będzie jej dalsze kontynuowanie. Warto mieć na uwadze, że zbyt intensywne polerowanie wcale nie poprawi wyglądu reflektora, a wręcz przeciwnie – może doprowadzić do zdeformowania i osłabienia szybki. Dlatego też polerowanie należy wykonywać powoli i bardzo starannie, bez pośpiechu i przesady w podejmowanych czynnościach.