Klasy opon – premium, medium czy budżetowa – jak wybrać ogumienie do ciężkich warunków drogowych w transporcie towaru?

Głównym kryterium przy wyborze opon do samochodów ciężarowych jest cena. W końcu w branży transportowej trzeba zapewnić bezpieczeństwo, ale jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne, tak by bilans mógł wyjść na plus. Duże znaczenie ma wybór klas opon. Dostępne są premium, medium, a także budżetowe. Jak wybrać ogumienie do ciężkich warunków drogowych w transporcie towaru?

Czym charakteryzuje się klasa premium opon ciężarowych?

Oczywiście są to najdroższe opony do ciężarówek, jednocześnie zastosowano w nich najbardziej zaawansowane technologie. Charakteryzują się najlepszymi osiągami jeśli chodzi o drogę hamowania, ale i zużycie. Wśród najbardziej popularnych producentów opon ciężarowych premium można wymienić Michelin, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Continental czy Pirelli. Warto poznać cechy takich opon. Otóż przede wszystkim przeznaczone są na wszystkie osie pojazdów ciężarowych, na które można dobrać opony tego samego typu, to znaczy z danej serii. Mogą być przeznaczone nie tylko na warunki letnie, wielosezonowe lub zimowe, ale i posiadać bardzo zróżnicowaną rzeźbę. Dodatkowo poszczególne modele przechodzą testy jakości. Gwarantują krótszą drogę hamowania, a także są wysoce odporne na aquaplaning. Można wybrać modele o najwyższej efektywności energetycznej takie jak Continental HDW2 Scandinavia. Dostępne są także opony do ciężarówek premium, które zyskały dobrą ocenę (B), biorąc pod uwagę hamowanie na mokrym jak Goodyear KmaxS. Jednocześnie w przypadku takiego modelu można liczyć na średnie zużycie paliwa. Są to opony, które sprawdzą się zarówno na trasy lokalne, regionalne, krajowe, jak i międzynarodowe.

Co cechuje klasę średnią opon ciężarowych? Czy warto na nie stawiać?

Takie opony ciężarowe są nieco tańsze od opon klasy premium. Są to produkty łączące wysoką jakość i niższą cenę. Parametry takich opon wcale nie są źle oceniane. Wśród takich opon do ciężarówek można znaleźć wiele modeli dobrze funkcjonujących na mokrej nawierzchni (klasa B i C). Mają jednak zwykle gorsze parametry, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Nie charakteryzują się zatem tak dobrą przyczepnością i żywotnością jak opony klasy premium. Można wśród nich wybrać naprawdę ciche opony ciężarowe 67 dB takie jak Hankook Smart Flex. Ten model został dość wysoko oceniony zarówno jeśli chodzi o efektywność paliwową, jak i hamowanie na mokrym. W obydwu kategoriach został zaklasyfikowany do klasy B. Na pewno sprawdzą się na trasy krajowe, a te o dobrej efektywności paliwowej także na długodystansowe, w tym międzynarodowe.

Czy klasa budżetowa sprawdzi się tylko w transporcie lokalnym?

W przypadku opon klasy budżetowej producenci korzystają ze starszych technologii i nieco słabszych mieszanek gum. Jednak takie ogumienie może uzyskiwać całkiem przyzwoite oceny, jeśli chodzi o efektywność energetyczną i hamowanie na mokrym. Tutaj można zwrócić uwagę na opony ciężarowe Blacklion BT wielosezonowe, które zostały zaliczone do klasy B, jeśli chodzi o hamowanie na mokrym oraz C jeśli wziąć pod uwagę efektywność energetyczną.

Jak wybrać ogumienie do samochodów ciężarowych do ciężkich warunków drogowych?

Ogumienie do ciężkich warunków drogowych ma oznaczenie M+S, czyli jest dostosowane do warunków błotnistych i śniegowych. Opony M+S to modele wielosezonowe, które sprawdzą się w trudniejszym terenie, ale w trudnych zimowych warunkach takie opony to za mało. Warto wiedzieć, że to oznaczenie jest deklaracją producenta. Oczywiście można też wybrać opony ciężarowe zimowe, które są wymagane w niektórych krajach na osiach napędowych lub napędowych i kierujących. Takie opony mają oznaczenie 3PMSF. Jednak samo oznaczenie nie wystarczy, by wybrać wysokiej jakości opony do ciężkich warunków drogowych. Należy zwrócić uwagę na rzeźbę i mieszankę bieżnika. Niemniej jednak oznaczenie Three Peak Mountain Snow Flake mówi, że opona została oficjalnie zatwierdzona jako spełniająca wymogi zimowe. Takie ogumienie na trudne warunki powinno znaleźć się przede wszystkim na osi napędowej pojazdu ciężarowego. Warto jednak wiedzieć, że założenie opon ciężarowych zimowych na wszystkie osie w przypadku trudnych zimowych warunków gwarantuje krótszą drogę hamowania nawet o 10 metrów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *