Opony w samochodzie mają wpływ nie tylko na jakość jazdy, ale również jej bezpieczeństwo, dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio dobierać je do stylu jazdy i panujących warunków atmosferycznych. Dyskusja o tym, czy warto jeździć na oponach sezonowych czy całorocznych prowadzona jest już od lat i każda z teorii znajduje swoich zwolenników. Jak wygląda to w rzeczywistości?
- Czym charakteryzują się opony zimowe?
- Jazda w zimie na oponach letnich
- Opony całoroczne – wybór pośredni, ale czy właściwy?
Jak dotąd w Polsce nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych, można więc swobodnie korzystać przez cały rok z opon letnich lub wybrać wariant pośredni, a więc opony wielosezonowe. To ostatnio popularna praktyka – zimy nie są zbyt srogie, brakuje opadów śniegu, a warunki na drogach pozwalają na zaniechanie wymiany opon na zimowe.
Czym charakteryzują się opony zimowe?
Zwolennicy wymiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie podkreślają, że opony te charakteryzują się zupełnie inną mieszanką gumy i głębokością bieżnika. Guma, z której wytwarzane są opony letnie, w warunkach zimowych szybko twardnieje, a jej elastyczność znacznie słabnie. Z tego powodu jazda na takich oponach może być bardzo niebezpieczna, a w konsekwencji prowadzić nawet do kolizji lub zagrażającego życiu wypadku. Mieszanka odpowiednia na opony zimowe jest odporna na zmiany temperatury, które w trakcie zimnych miesięcy mogą być bardzo duże. Dodatkowo, opony te mają głębszy bieżnik – podczas gdy opony letnie mogą być używane jeszcze przy głębokości bieżnika 1,6mm, tak bieżnik opon zimowych powinien mieć co najmniej 4mm. Do opon zimowych zalecane są felgi stalowe – cechują się lepszą odpornością na działanie warunków atmosferycznych niż felgi aluminiowe, a dodatkowo, wytrzymują więcej w przypadku, np. wpadnięcia w dziurę na drodze. Dobrej jakości opony zimowe można kupić na https://noweopony.pl/.
Jazda w zimie na oponach letnich
Choć wielu kierowcom wydaje się to nieprawdopodobne, grono osób wciąż nie zmienia opon na zimowe miesiące, przez co jeździ na tych samych, letnich oponach przez cały rok. O ile nie pada śnieg, trasy nie są oblodzone lub nie pojawia się na nich gołoledź, to teoretycznie można uznać, że zmiana opon nie jest konieczna. Jednak oprócz zmiany zachowania mieszanki, z której są wykonane opony, pod wpływem temperatury otoczenia, istnieją jeszcze inne wady jazdy na oponach letnich w zimie. Opony letnie mają mniejszy opór toczenia niż opony zimowe. Sprawia to, że auto lepiej się prowadzi i zużywa mniej paliwa, a podczas jazdy nie wytwarza się tak duży hałas. Przede wszystkim jednak ten zmniejszony opór powoduje wydłużenie drogi hamowania, szczególnie w sytuacji, kiedy droga jest zaśnieżona lub oblodzona. Mniejsza głębokość bieżnika opon letnich powoduje również mniejszą przyczepność.
Opony całoroczne – wybór pośredni, ale czy właściwy?
Coraz większą popularnością cieszą się opony całoroczne, a więc te przeznaczone do jazdy zarówno latem, jak i zimą. Ich zaletą jest brak konieczności wymiany w trakcie roku, co przynosi realne oszczędności. Opony całoroczne sprawdzają się jednak jedynie wtedy, kiedy panują łagodne warunki pogodowe zimą, a latem nie jest zbyt gorąco. Z pewnością nie poradzą sobie w zimowych warunkach ekstremalnych, nie są więc dobrym wyborem na jazdę zimą w górach. Tak jak w przypadku opon letnich, mają one dłuższą niż opony zimowe drogę hamowania i mogą cechować się niższą efektywnością podczas pogody ciepłej i suchej niż opony letnie. Opony wielosezonowe polecane są więc głównie do samochodów, którymi wykonuje się stosunkowo krótkie trasy w optymalnych warunkach pogodowych.