Oznaczenia opon dostawczych – jak je czytać?

Zwyczajne opony nie nadają się do pojazdów dostawczych. Auta osobowe nie są bowiem projektowane z myślą o bardzo dużym obciążeniu. Przewożenie ciężkich towarów przez setki kilometrów mogłoby odbić się niekorzystnie na każdej oponie. Dlatego producenci oznaczają i sprzedają różnego rodzaju wersje dostawcze swojego ogumienia. O różnicach pomiędzy nimi opowiemy w niniejszym artykule.

Jak rozpoznać opony dostawcze?

Ciąg cyfr i liter na kołach niesie ze sobą wiele ważnych informacji o ich przeznaczeniu, dacie ważności i montażu. W tym przypadku skupimy się wyłącznie na modelach zaprojektowanych z myślą o pojazdach dostawczych. Można je rozpoznać po takich literach, jak C, XL, LT, RF, RFD lub EXL. Spotyka się również pełne słowo „Reinforced” lub jego skrót: „Reinf”. Wszystkie oznaczają opony dostawcze. A więc specjalnie wzmocnione. Pomiędzy większością z nich nie ma specjalnych różnic. Część uznaje się jednak za specjalistyczne. Dlatego warto, mimo wszystko, zaznajomić się ze wszystkimi obecnie używanymi oznaczeniami.

Opony dostawcze Extra Load

Produkty zawierające dopisek EXL, RF, RFD, REINF czy Reinforced to tak naprawdę ten sam typ produktu. Różnice w oznaczeniu wynikają z braku unifikacji u producentów. Dla przykładu opony dostawcze Kleber mogą być opisane jako XL, a Kumho jako RFD. I w każdym przypadku chodzi o ogumienie z tymi samymi parametrami, przystosowanymi do pracy w samochodach dostawczych.

XL to skrót od angielskiego określenia Extra Load. Auta osobowe korzystają z produktów SL, a więc Standard Load. Opony dostawcze XL mają wzmocnioną konstrukcję, która zwiększa ich indeks nośności oraz ciśnienie, a także dodatkową warstwę osnowy. W praktyce idealnie nadają się nie tylko do mniejszych pojazdów dostawczych, ale również aut sportowych o dużej mocy silnika, pick-upów i tym podobnych samochodów.

Opony dostawcze Commercial

Ogumienie ze znakiem C są przystosowane do jeszcze większych obciążeń niż Extra Load. Skrót odnosi się do słowa Commercial, które oznacza właśnie auta dostawcze. Opony dostawcze C wyróżniają się naprawdę dużą nośnością, która powinna cechować również pojazdy ciężarowe. Ma to jednak negatywny wpływ na indeks prędkości. W tym przypadku nie sprawia to jednak problemów, ponieważ ładunek musi zostać dostarczony przede wszystkim w bezpieczny sposób. Opony Commercial to gwarantują.

Amerykańskie oznaczenia opon dostawczych

Na rynku można czasem spotkać się z mniej oczywistymi oznaczeniami. Dobrym przykładem jest LT. W niektórych przypadkach będą oznaczać rozmiar (u producenta Pirelli). Z kolei w Stanach Zjednoczonych jest używane jako skrót od Light Truck, który odsyła do pojazdów dostawczych. Warto więc spojrzeć na markę, zanim uzna się, że prezentowane opony na pewno pasują do danego modelu samochodu.

Oczywiście najłatwiejszym sposobem na znalezienie odpowiedniego ogumienia jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów. Dostawcze opony dostawcze Kleber czy innego producenta w ofercie Hurtopony.pl mogą zostać dobrane przez specjalistów na podstawie podanych informacji. To rozwiązanie, które znacząco ułatwia proces wyboru. Jest też dobrym sposobem na naukę czytania oznaczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *